Hip en gezond: natuurvoeding voor moeder en kind

Natuurvoeding is allang niet meer alleen voor oude hippies en geitenwollensokkentypes. Bewust eten wordt steeds populairder. Maar wist jij dat deze producten, die zo min mogelijk worden bewerkt, ook heel gezond zijn voor jou en je ongeboren kind?

Als je zwanger bent, wil je zo goed mogelijk zorgen voor je baby. En dat kun je alleen doen door heel goed te zorgen voor je eigen lijf. Natuurvoeding bevat geen gifstoffen en meer voedingsstoffen dan „gewoon‟ voedsel. Voedingsdeskundige in opleiding Yvonne Beckers gelooft dan ook dat dit beter is voor het menselijk lichaam. “Je lijf wordt aangestuurd door voedsel. Het is brandstof. Dat heeft dus directe invloed op de gezondheid van zowel jou als het kindje in je buik.”

„Natuurvoeding‟ klinkt bijzonder, maar in principe zijn de producten dezelfde als die in de supermarkt. Zo kun je in de natuurvoedingswinkel ook pasta, brood en rijst kopen. Het grote verschil is het productieproces: dat is anders, en dan met name korter. Natuurvoeding blijft zo dicht mogelijk bij het originele product. Etenswaren worden zo min mogelijk bewerkt en op biologische en duurzame wijze geproduceerd. Kunstmatige mest of bestrijdingsmiddelen komen er niet aan te pas. Jij en je baby krijgen deze dus ook niet binnen tijdens het eten. Natuurvoeding wordt bovendien met respect voor mens, dier en milieu verbouwd. In de schappen herken je de verpakkingen aan het EKO-keurmerk. Biologische merken zonder dit keurmerk zijn soms alles behalve duurzaam. Biologische gember uit Peru? Je kunt je vraagtekens zetten bij het effect op het milieu daarvan. Een tweede vorm van natuurvoeding wordt op biologisch-dynamische wijze verbouwd. In dat geval houdt de boer nog meer rekening met natuur, milieu, dier en kosmos. Wil jij je kind graag biologische of zelfs biologisch-dynamische babyvoeding geven? Let op het oranje Demeter-keurmerk. In natuurvoedingswinkels heb je vanzelfsprekend de meeste keus.

Bewust eten

Dat de voeding zo natuurlijk is, betekent niet dat de wijziging van je eetpatroon net zo natuurlijk gaat. Beckers legt uit dat de omschakeling soms tijd kost. “Mensen die gewend zijn om wit brood, witte pasta en witte rijst te eten, kunnen last krijgen van hun darmen, evenwicht of slaapritme. Hun lichaam is gewend aan geraffineerde producten. Eten zij ineens ongeraffineerde voeding, dan kan hun lijf moeite krijgen met de vertering. Zij krijgen dan minder mineralen en vitaminen binnen dan normaal.”

Wil jij als aankomende moeder je eetpatroon rigoureus veranderen? Dan raadt Beckers aan om een natuurvoedingsdeskundige te raadplegen. Die weet precies wat je kunt eten, hoe je het kunt bereiden en waar je het kunt kopen. Eet je nu ook al volkorenbrood en –pasta, dan zal de overstap waarschijnlijk moeiteloos gaan. Beckers: “Het is echt aan te raden. Bijvoorbeeld appels of broccoli zijn zoveel lekkerder! Blijf wel altijd goed luisteren naar je eigen lichaam. Dat vertelt je wat prettig is, en wat goed voor je is. En uiteraard wat goed is voor je kindje.”